Prije tri tjedna dogodila se jedna vrlo neugodna stvar za Google. Na internetu se je pojavio interni vodič u kojem Google pojašnjava svojim djelatnici na koji način će se određivati kvaliteta pojedine web stranice. Vodič je usmjeren na to da pojašnjava samu filozofiju, te ne daje konkretne savjete o tome što bi pojedina web stranica trebala sadržavati da poboljša svoj položaj na tražilicama.
Međutim ukoliko vodite proaktivnu SEO politiku tada je za Vas ovaj priručnih rudnik zlata jer ćete u njemu dobiti informacije o tome na koji način Google razmišlja i kako bi trebalo prilagoditi stranice da uvijek budu u skladu sa tim razmišljanjem. Takve politika SEO-a je daleko bolja od reaktivne SEO politike koja se svodi na to da se prilagođavate izmjena koje Google radi na svojem algoritmu, obzirom da su izmjene vrlo česte to je igra bez granica.
Prije nego se pozabavimo najzanimljivijim stvarima iz vodiča, trebamo razumjeti kome je on namijenjen. Vodič nije namijenjen svim Google zaposlenicima već tzv. Quality Rater-ima.
Što su to Quality Rateri?
Quality Rateri su zaposlenici Googlea čiji je posao da provjeravaju da li algoritam za ispis rezultata radi onako kako se od njega očekuje da radi. Dakle, to su ljudi koji kontroliraju da li su rezultati u skladu sa svim parametrima algoritma, te da li su izmjene na algoritmu dale rezultat koji se je očekivao ili ne. Ukoliko uzmete u obzir da je Google u prošloj godini testirao više od 13,000 izmjena na algoritmu lako se dođe do zaključka da je to prilično važan posao.
Fokus dokumenta koji je procurio na Internet bio je na ocjenjivanju rezultate pretraživanja na Googleu za određene upite. U suštini osoba koja se bavi tim poslom pregledava sve web stranice koje su vraćene za određeni upit i evaluira svaki rezultate bazirano na relevantnosti koji su opisane u vodiču. Ocjenjivački posao je i da se obilježe stranice koje su vraćene za neke upite ukoliko smatraju da se radi o spam stranicama. Naravno, treba uzeti u obzir da se Googleova filozofija ne održava uvijek na algoritam. Algoritam je u stvari pokušaj da se pomoću koda programira automatsko prepoznavanje kvalitete, te će zbog toga uvijek biti sa nedostacima. U dokumentima nije bilo govora o povratnim linkovima, važnosti linkova sa različitih C-blokova itd.
Ovdje navodim neke od važnijih dijelova iz dokumenta:
Relevantnost
Najveća otkriće koje je dobiveno putem ovog dokumenta je Googlovo viđenje relevantnosti koje je veoma sofisticirano. Ocjenjivači imaju na izboru 5 mogućnosti prilikom ocjenjivanja relevantnosti pojedine web stranice. Opcije se kreću od “Vital”, “Useful”, “Relevant”, “Slightly Relevant”, i “Off-topic”, tj. „Vitalne“, „Korisne“, „Relevantne“, „Malo relevantne“ i „Van teme“. Naravno uvijek postoji određena doza objektivnosti prilikom ocjenjivanja, ali ocjenjivači imaju na raspolaganju veliki broj primjera i detaljnih vodiča.
Relevatnost je ocjena ali spam je oznaka. Dakle u Googleovim očima, web stranica može biti korisna ali i spam, može biti nepovezana sa pretraživanjem ali bez spama. Ovdje već vidimo naznake filozofije Googleovog algoritma. Sadržaj pojedine web stranice može biti relevantan ili irelevantan, dok je spam vezan uz samu taktiku i namjeru. Primjerice, možete imati relevantan sadržaj, no da bi dobro kotirali na Googleu koristite tzv. black hat SEO koji Google ne dopušta, u tom slučaju Vaša web stranica će biti označena kao spam.
Najvjerojatnija namjera
Neki upiti mogu imati više značenja – kao npr. „apple“, da li želimo vidjeti neki od appleovih proizvoda kao npr. Iphone ili želimo vidjeti koje sve sorte jabuka postoje, dakle bitan je kontekst. U većini slučajeva ocjenjivači će se odlučiti za web stranicu koja dominantnija, tj. izgleda da po ovom pitanju Google favorizira velike brandove. Npr. najdominatnija web stranica za termin „apple“ bit će Apple Computers a ne recimo stranica wikipedie koja govori o jabukama.
Druge interpretacije riječi kao npr. „apple“ vezano u voće automatski dobivaju manju relevantnost ukoliko postoji web stranica sa dominantom interpretacijom. U svakom slučaju dominantna interpretacija ima smisla, međutim uvelike ovisi o subjektivnom razmišljanju ocjenjivača te se može dogoditi da oni pogriješe i proglase web stranicu dominantom a ona to ustvari nije. Većina ljudi kada će utipkati „Apple“ će vrlo vjerojatno željeti kupiti neki od Appleovih proizvoda, no postoji i skupina ljudi koja traži organičke jabuke, u tom slučaju korisnici koji žele kupiti organičke jabuke bit će zakinuti.
Neki rezultati su vitalni
Ocjena „Vitalni“ koju smo spomenuli ranije je poseban slučaj. Svaki službeni subjekt, tvrtka, glumac ili glumica, političar, može imati web stranicu označenu kao vitalna. U mnogim slučajevima to su njihove službene web stranice. Važno je za napomenuti da samo dominantna interpretacija može biti vitalna – pa tako npr. Apple Vacations nikad neće biti vitalni rezultat za apple, bez obzira koliko ulagali u SEO.
Ocjena „Vitalni“ koju smo spomenuli ranije je poseban slučaj. Svaki službeni subjekt, tvrtka, glumac ili glumica, političar, može imati web stranicu označenu kao vitalna. U mnogim slučajevima to su njihove službene web stranice. Važno je za napomenuti da samo dominantna interpretacija može biti vitalna – pa tako npr. Apple Vacations nikad neće biti vitalni rezultat za apple, bez obzira koliko ulagali u SEO.
Općeniti upiti nikad nisu vitalni
Dakle ukoliko se radi o domeni koja je vrlo specifična, recimo izradawebstranica, uvijek ćete dobiti web stranice tvrtke izradawebstranica.hr . No ukoliko upišete keyword namještaj, nećete dobiti web stranicu koja koristi keyword „namjestaj“ zbog toga jer Google definira da ukoliko domena ima 100% podudarnost sa ključnom riječi, da to ne znači automatsku prvu poziciju kod ispisa rezultata, pogotovo ukoliko se radi o generičkim keywordima.
Upiti korisnika na tražilici, se prema Googleu, mogu klasificirati kao, Akcija („Do“), Informacija („Know“) ili navigacija („Go“). Isto kao i sladoled, upiti mogu doći u različitim okusima. Modeli Do/Know/Go se poprilično spominju u dokumentu i dosta su važni za općenito razumijevanje kako Google vidi pretraživanje korisnika. Relevantnost upita se određuje prema namjeri – ukoliko je jasno da je upit orijentiran na akciju kao npr. kupnja računala, tada samo rezultati koji sadrže akciju mogu biti visoko relevantni.
Korisno ide iznad relevantnosti
Ovo je otvoreno za interpretaciju, ali Google kaže da „korisne“ stranice (pri tome se misli na samu ocjene stranice o kojoj smo pisali u prvom članku) ne samo da moraju biti relevantne, već da trebaju biti visoko zadovoljavajuće za korisnike, autoritativne i zabavne i da sadržaj mora biti svjež. Naravno, ne može se točno specificirati što je to zabavan sadržaj pa takve kriterije Google ostavlja na subjektivnu procjenu ocjenjivača. Naravno, web stranice ne trebaju zadovoljiti sve kriterije da bi postigle top rezultata na Googleu, ali je važno za zabilježiti da samo relevantnost nije dovoljna da bi se postigli top rezultati.
Relevantnosti implicira podudarnost sa jezikom
Ukoliko je očito da rezultat nije na istom jeziku kao i upit koji je postavljen, tada u većini slučajeva takav rezultat ima nisku relevantnost. Isto tako, ukoliko upit uključuje ili implicira na specifičnu zemlju, a rezultat je izvan okvira te zemlje, tada taj rezultat nije relevantan.
Moguće traženje lokalnih rezultata bez eksplicitnog navedenosti
Iako je upit općenit, može implicirati na lokalne rezultate. Google tako daje primjer za upit „klizalište“ (kojih nažalost nema baš puno u Hrvatskoj, ali obzirom da je Google to naveo za primjer, pravit ćemo se da svaki veći gradu u Hrvatskoj ima barem jedno klizalište) koji treba vraćati lokalne rezultate, tj. rezultate koji su najbliži vašoj lokaciji. Ovo pravilo vrijedi bez obzira da li se upitu nalazi lokacija ili ne. Očekujte sve više od Google da vraća lokalne rezultate.
Specifičnost „Landing page“ stranice je važna
Dobra „landing page“ stranica će odgovarati specifičnosti upita. Detaljna stranica o proizvodu je vrlo dobra ukoliko je korisnik tražio višestruku ključnu riječ za taj određeni proizvod. Npr. ukoliko je korisnik tražio televizor sa 110 cm i HD slikom, a kao rezultat mu je vraćena web stranica proizvoda sa takvim karakteristikama onda se tu radi o relevantnoj web stranici. Ukoliko je upit općeniti, tada web stranica koji sadrži općenite resurse može biti relevantnija. Npr. ukoliko korisnik traži recepte za pileću juhu tada će web stranica koja sadrži mnogo recepata za pileću juhu biti relevantnija od web stranice koja sadrži samo jedan recept za pileću juhu.
Rezultati za pogrešno upisane riječi se ocjenjuju prema relevantnosti
Ukoliko je očito da je upit krivo napisan tj. da je riječ pogrešno napisana, tada će biti relevantni rezultati koji je korisnik najvjerojatnije tražio. Još uvijek je ustaljena SEO praksa da se ciljaju ključne riječi koji ima tendenciju da se pogrešno upisuju, očito je ova praksa pogrešna jer će Google usmjeravati korisnike ne web stranice koje kotiraju za pravilno napisanu riječi.
Ovo je svakako iznenađenje obzirom na tzv. Panda algoritam koji je Google primijenio, no služeni stav Google-a je da nije sav kopirani sadržaj loš. Ukoliko je takav sadržaj dobro organiziran, koristan i nije mu jedina svrha da dovodi promet koji bi se kapitalizirao putem oglasa na web stranici. Ova ocjena isto dosta ovisi o samom ocjenjivaču, no jasno je da kopirani sadržaj mora imati neku vrijednost za korisnika. Web stranice koje koriste samo kopirani sadržaj (bez obzira da li sa dopuštenjem vlasnika originalnog sadržaja ili ne) neće dobiti dobru poziciju na tražilici, a web stranica koja koristi samo kopirani sadržaj da bi zaradila putem oglasa koji se prikazuju na toj stranica bit će markirana kao spam.
Neki upiti ne trebaju definiranje
Rječnici ili web stranice enciklopedije su korisne samo u slučaju ukoliko rezultat daje više informacija korisniku. Uzmimo na primjer neku općenitu riječ, npr. banka, Google će procjenjiti da li korisnici znaju koje je značenje te riječi, ukoliko procjeni da je ta riječ poznata svim korisnici tada će se rezultati tj. web stranice rječnika i enciklopedija smatrati manje korisnim.
Oglasi bez vrijednosti su spam
Jedna Googleova definicija se je posebno isticala u dokumentu – „Ukoliko web stranica postoji isključivo da bi zarađivala novce, ta stranica je spam“. Naravno vlasnici tvrtaka bi mogli prosvjedovati na ovakvo stajalište Google, jer je osnovni smisao gotovo svake stranice poslovnog subjekta, bilo na jedan ili drugi način, da zarađuje novac. Kada Google kaže „samo da bi zarađivale novac“, izgleda da misli na web stranice čija je jedina zadaća zarađivanje novca bez davanje ikakve vrijednosti korisnicima. Dakle, mogli bismo reći da je u redu imati oglase na stranici i zarađivati novac, ukoliko imate sadržaj koji je od koristi vašim posjetiteljima. Ukoliko ste napravili web stranice da bi zarađivali novac, tada se radi o spam web stranicama.
Google.com ima nisku relevantnost
Po Googleovim standardima, prazna tražilica bez prikazanih rezultata je uvijek van teme i beskorisna. Vrlo ironično obzirom da je Googleova tražilica odgovara ovom opisu. Međutim, treba napomenuti da ipak ima nekih slučaju u kojima se interne tražilice tj. rezultati sa internih tražilica na web stranicama smatraju relevantnima.
Ovime završavam sažetak Googleovog dokumenta. Ukoliko se nalazite u tržišnoj niši u kojoj svi rade relativno dobar SEO tada morate koristiti vrlo napredne tehnike SEO-a koja će biti u skladu sa svim opisanim pravilima koje Google primjenjuje.